" ... Recently, in a short film shot on the fly at a party in Basel in 2003, Tremblay showed that the opposite is just as effective, that real situations can appear just as unlikely. And in her first video work, Max (2006) , the same ambiguity is produced as in the photographs. Employing a similar principle, but without any recourse to staging, Tremblay trains her camera on an eight-year old boy who dances and jumps about tirelessly. This time the video shows reality exactly as it is, without any intervention by the artist and without the artifice of staging. Yet the scene appears no less strange: the young man seems to be having such a good time in front of the camera that the physical and psychological intensity of his actions lend them an excessive and even unreal character." FRASER, marie, Collective Mise en scène and scenario in Emergence, Contemporary Photography in Canada, Edited by Sarah Parsons, Co- Published by Gallery 44 Centre for Contemporary Photography and Ryerson University, Toronto, 2009, (p.80)

Vimeo link

“ Récemment, avec un petit film tourné spontanément lors d’un party à Bâle en 2003, Ève K. Tremblay montre que l’inverse est tout aussi efficace: que des situations réelles peuvent nous paraître invraisemblablemes. Dans cette première oeuvre vidéo intitulée MAX (2006), il se produit la même ambiguïté que dans les photographies. Selon un principe similaire, mais sans avoir recours à la mise en scène, Ève K. Tremblay braque sa caméra sur un jeune garçon, âgé de 8 ans, qui danse et saute inlassablement. Cette fois, la vidéo montre la réalité telle qu’elle est sans aucune intervention et sans les artifices de la mise en scène. La scène nous apparait pourtant tout aussi étrange puisque, devant la caméra, le jeune garçon semble se plaire à son jeu au point où l’intensité physique et psychologique qu’il y met lui donne un caractère tout aussi excessif, voir irréel. “ FRASER, marie, Mise en scène et scénario collectifs, dans Emergence, Contemporary Photography in Canada, Edited by Sarah Parsons, Co- Published by Gallery 44 Centre for Contemporary Photography and Ryerson University, Toronto, 2009, (p.80)

Previous
Previous

Unmanifested Still Films

Next
Next

Zoosemiotics