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Démarche artistique

Autour de la photographie, mes oeuvres pluridisciplinaires mettent en espace des mises en scène de récits fragmentés.  Qu’ils soient tableaux photographiques, vidéos, tableaux sculpturaux, arrangements de céramiques, porcelaines, dessins, peintures, ou collages, les œuvres créent des ambiances méditatives envisagées pour décanter le monde et le voir autrement. Au cours des dernières années, j'ai développé une façon de fusionner par cuisson des photographies sur de la céramique émaillée pour créer des tableaux sculpturaux à échelle intime insufflant de la fiction à des images liées à des archives personnelles et historiques.

Artist Statement

Around photography, my multidisciplinary works set up the stage of fragmented stories. Taking various forms such as photographic tableaux, videos, sculptural tableaux, porcelains, drawings, paintings, or collages, the works create meditative atmospheres envisaged to decant the world and see it differently. In the past years I have developed a way to fire photographs onto glazed ceramics to create intimate scale sculptural tableaux infusing fiction to images connected to personal and historical archives .

Bio

Born in 1972, Ève K. Tremblay grew up (en français) between Val-David and Montreal in Quebec. After studying French literature at the University of Montreal, she attended The Neighborhood Playhouse School of the Theater (NYC 1994-1995), worked in the film industry as a still photographer in Montreal (member AQTIS-IATSE) and graduated with a Bachelor's degree in Visual Arts with a photography major from Concordia University in Montreal in 2000 with a best Overall achievement award. The influence of literature, theater and cinema remain very present in her photographic and interdisciplinary works mixed with the exploration of science and consciousness.

She was recipient of many grants such as from CAC and CALQ and was Long listed for the Sobeys Art Award  (Quebec, 2012). She lived many years between Montreal, Berlin, NYC and has participated in numerous artists residencies. Her works have been widely published namely in The New York Times, Art Forum Critic picks, Ciel Variable, Border Crossings, C-Magazine, Canadian Art Magazine, Kunstforum, Le Devoir, etc. Her works have been exhibited at the National Museum of Fine Arts of Quebec, the Bergen Kunsthall, the Kunstraum Kreuzberg, The Museum of Contemporary Art in Montreal, the Prague Biennial, The Nordic Biennale, MAC LAU, MAC/VAL, Petach Tikva Museum of Art, UWAG, SAAG, Owens Art Gallery,, amongst other places. Her works can be found in public collections such at Le Musée d’art contemporain de Montréal, and Le Musée National des Beaux-Arts du Québec, à Québec. She won a New York State council on the Arts Award for 2023 with the Strand Center for the Arts in Plattsburgh as fiscal sponsor where she presented a solo exhibition entitled Fleurs d’archives Fall 2023. Her next solo will be held at Hangar7826 in Montréal September 2024.

Née en 1972, Ève K. Tremblay a grandie entre Val-David et Montréal. Après avoir étudié la littérature française à l'Université de Montréal, elle obtient un certificat du Neighborhood Playhouse School of the Theatre (NYC). Elle passe ensuite de l’autre côté du miroir et complète un baccalauréat en arts visuels avec majeure en photographie de l'Université Concordia à Montréal en 2000. Depuis, les influences de la littérature, du théâtre, et du cinéma restent présentes dans ses oeuvres photographiques et pluridisciplinaires auxquelles s’ajoute un intérêt marqué pour la science et l’exploration de la conscience. Elle a vécue pendant de nombreuses années entre Montréal, Berlin et NYC et a participé à plusieurs résidences internationales. Elle est nommée en 2012 pour la longue liste (Québec) pour le prestigieux Sobeys Art Award, et récipiendaire de nombreuses bourses dont celles du CALQ et du CAC.

Ses travaux ont été largement publiés, notamment dans le New York Times, Art Forum critic picks, Ciel Variable, Border Crossings, C-magazine, Canadian Art Magazine, Kunstforum, Le Devoir, et quelques anthologies de photographie canadienne. Depuis son premier solo à Occurrence en l’an 2000, ses œuvres ont été exposées notamment; au Musée national des beaux-arts du Québec, à la Bergen Kunsthall, au Kunstraum Kreuzberg, au Musée d'art contemporain de Montréal, la Biennale de Prague, Momentum 7 - La Biennale nordique,  au Petach Tikva Museum, à UWAG, SAAG, Owens Art Gallery, La Galerie d'art Leonard Bina Ellen à Montréal, au Mac Laren Art Center. Son travail se retrouve au sein de collection publique telles que Le Musée d’art contemporain de Montréal, et Le Musée National des Beaux-Arts du Québec. Elle a remporté un prix de creation du New York State Council on the Arts pour 2023 avec le Strand Center for the Arts à Plattsburgh comme parrain fiscal) où elle a présenté l’exposition solo Fleurs d’archives à l'automne 2023. Son prochain solo sera au Hangar7826 à Montréal en Septembre 2024.

“Véritable chantier de fictions, la démarche photographique de Ève K. est travaillée de l’intérieur par l’écriture et par le temps, et ce n’est que dans la durée — par l’imbrication d’anciens et de récents chapitres — que se manifestera un sens plus large. Par son côté proustien, le projet qui s’esquisse sera sans doute de longue haleine. Les spectateurs de chaque nouveau récit devront concevoir ces fables photographiques en tant qu’éléments dont la somme excède les parties et dans lesquelles nous verrons vieillir les figurants, se dessiner des nouveaux paysages, se mouvoir des bêtes sauvages et surtout se construire de nouveaux décors qui inviteront les regardeurs à mieux démonter les tableaux. C’est ainsi que l’axe performatif de l’œuvre de Tremblay surpasse le cadre de l’image unique et singularise cette démarche en devenir.”

(Eduardo Ralickas, L’appât de l’image. La séduction picturale et l’expérience du regard chez Ève K. Tremblay)

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" ...Examining Tremblay’s work in the light of psychoanalyst D.W. Winnicott’s notion of object relations and the transitional experience -- in which inner and outer reality interweave and a wide swathe of healthy, enlivening paradoxes result – is richly rewarding. Here is an intermediate arena for staging, as in the theatre, sundry identifications, states of selfhood, acting-outs and working-throughs. Somewhere in the no mans land between subjective life and objectively perceived life-world, Eve K. makes her stand…. In her emotive playhouse of the heart, this energetic theatre of the mind, Eve K. herself takes a cue from Winnicott and directs with great passion, precision and a cool optic sundry fantasies and competing selves and strange scenarios through invoking a chorus of distinctive voices, ensuring it is all intersubjectively sound and shareable. The most paradoxical states and enigmatic scenarios abound in her works. She implants and instigates tensions of psychic and relational life, throwing them into synchronous imagery… She brings into play a vital “third space” between herself and her double, inside and outside, her work and our optic; hers’ is a truly liminal space of pure, unfettered creativity. …”

( in Shadowing the Self: Reflections on the Art of Eve K. Tremblay by James D. Campbell)

OTHER TEXTS & REVIEWS

Eve K. Photo by Alex Clark, Plattsburgh, NY April 2021

Eve K. Photo by Alex Clark, Plattsburgh, NY April 2021